Kajaktyper (turkajakker og surfski)

I KVIK har vi turkajakker og surfskis, og ingen havkajakker.

Hvad er en turkajak?

Turkajakker er egnet til roning på åbent vand (Øresund). De er en del lettere og hurtigere end havkajakker og en del mindre stabile. Vi har flere modeller. Brede, stabile turkajakker, som er egnede til begyndere og længere ture. Lette, hurtige kajakker, som er egnede til kajakløb. Selv vores mest stabile turkajakker er mere ustabile end havkajakker.

Turkajakken kan det hele

Turkajakker er perfekte til både hyggeroning, længere ture og kajakløb. Det kræver en investering at lære teknikken, men giver også muligheden for at flyve over vandet. Det er også vigtigt at vide, at roteknik i turkajak er noget andet end roteknik i havkajak.

Hvad kræver det af dig at ro turkajak?

Turkajakkerne kræver lidt øvelse, før du føler dig tryg og kan holde balancen. Nogen falder i vandet adskillige gange i begyndelsen – det er helt almindeligt. Alle kan lære at holde balancen i turkajakker og ro længere ture. Det tager dog lidt længere tid for nogen end andre. Det afhænger bl.a. af kropsbygning og  din fysiske form. Ind imellem mister selv erfarne roere balancen og vælter.

Surfski

Surfski er lette og hurtige, ligesom turkajakker, men længere og er bedre egnet til at ro i store bølger. Begyndere starter i turkajakker, og når du har god erfaring, balance og teknik, kan du begynde at lege og surfe i bølgerne og deltage i løb i vores surfski-kajakker.

NB: Vi kan ikke tilbyde opbevaring af medlemmernes eventuelle private kajakker.