Instruktion i roning

Har du meldt dig ind i KVIK og kan du endnu ikke ro, skal du på et rokursus. Vi starter hvert år kurserne ca. midt april. For din egen sikkerhed skyld, er der krav til, at du kan svømme 400 meter. Du kan læse mere om kravene via link i den blå box.

Hvordan forløber rokurset?

Forholdene i år med COVID-19 gør, at også vores instruktion foregår anderledes end den plejer. For at vi kan tage bedst muligt hensyn til hinanden, foregår instruktionen i denne tid i små faste hold med to nye og en instruktør. Ligesom vi skal bruge ekstra tid på rengøring.
Ved tegn på sygdom gælder samme regler som for resten af befolkningen.

Forløbet bliver afviklet over 7-10 gange, primært mandag, onsdag og/eller torsdag kl. 17-17.30 til ca. kl. 20.00 og/eller i weekenden på varierende tidspunkter.

Instruktion i roning tager tid, da du skal lære meget nyt samtidig med, at vi også skal klargøre bådene, inden vi går ud, og når vi kommer hjem igen.

For at få det bedste og hurtigste forløb er det vigtigt, at du er fleksibel og har tid. Jo oftere du deltager, jo hurtigere kommer du igennem instruktionsforløbet. Reglen er, at det varer ca. en måneds tid.

Hvad lærer du på rokurset?

På rokurset lærer du den grundlæggende roteknik, dvs. selve rotaget, de nødvendige ro-kommandoer og sikkerhed. Du lærer også, hvordan du styrer båden, bevæger dig rundt i båden (vi skifter plads undervejs), lidt om bådens indretning, og hvordan den klargøres til brug.

Rokurset bliver sluttet af med en frigivelsestur. Her tager en anden instruktør ud med dig og resten af holdet og vurderer, om de enkelte roere har lært den grundlæggende teknik mv. Er alt, som det skal være, bliver du frigivet som udlært roer. Din frigivelse bliver fejret med et glas bobler, en KVIK-t-shirt og en drikkedunk.

Er du fx nysgerrig på, hvilke krav der er, hvis du vil gå til roning, eller hvornår de kommende ro- og kajakkurser ligger, så klik dig videre via de forskellige links i den blå box.