Kajakuddannelse og certificering

IPP-certificering

KVIK er medlem af Dansk Kano og Kajak Forbund, der tilbyder en uddannelse til både roere og instruktører, der hedder IPP (iPaddle Pass). Certificering bekræfter niveauet af roerens eller instruktørens færdigheder. Vores instruktører er IPP-certificeret, og efter du har lavet prøven ved slutning af kurset, vil du få IPP2-certificering, der betyder, at du har gode basale tekniske færdigheder til at ro på åbent ubeskyttet vand. Du kan læse mere om IPP-systemet på Dansk Kano og Kajak Forbunds hjemmeside http://kano-kajak.org/roeruddannelse-ipp/

Sikkerhed og rettigheder

Udover IPP certificering har KVIK nogle krav af sikkerhedsmæssige grunde. Halvvejs igennem begynderkurset, når du har nok styr på sikkerhedsøvelser, balance og roteknik, bliver du ”frigivet” og kan således tage på tur med de erfarne roer.
Ved slutningen af kurset, når du har mere erfaring, dvs. har roet mindst 150 km og har styr på alle sikkerhedsøvelser (fx 3 solo-entringer i træk i bølger), får du ”kajakret” dvs, du kan organisere dine egne tur eller ro alene.
Med kajakret kan man også ro om vinteren; man skal dog ansøge hvert år og have roet rutineret i den sidste sommersæson.

Videregående udvikling

Din udvikling stopper ikke med IPP2 og kajakret. Teknikken kan forbedres over flere år, og i dit andet år kan du deltage i ugentlig tekniktræning med de andre erfarne roere, der forbereder dig blandt andet til at gennemføre en IPP3 prøve. Vi organiserer også instruktørkurser, som du kan deltage i for at blive instruktør og træne de kommende begyndere ...

Er du i øvrigt nysgerrig på, hvad kajakroning i KVIK ellers kan være, så klik dig videre via de forskellige links i den blå box.