Instruktion i kajak

Instruktionsforløbet i kajak inholder følgende obligatoriske elementer:

• Introaften i marts (tilmeldingen åbner på hjemmesiden i starten af februar)
  • 18. april kl. 10-16.00: I dag vasker, polerer og reparerer vi kajakkerne, så de er klar til den kommende sæson, mens vi også hygger os og snakker om årets planer.
  • 24. maj kl. 10-16.00: I dag får I introduktion til klubben, kajakkerne, ro-teknik og balance, ligesom at vi også øver makkerredninger, dvs. at vi hjælper hinanden op i kajakkerne.
  • Perioden: 27. maj-24. juni kl. 17.30-20.00 (mandag & onsdag): Vi forventer, at I deltager min. 7 - gerne alle 9 gange. Her fortsætter vi med at træne ro-teknik, balance, makkerredninger og sikkerhedsøvelser. Vi ror kortere, men også længere ture på et par timer.
  • 27. juni kl. 10.00-16.00: I dag ror vi en længere tur op langs kysten sammen med flere erfarne kajakroere. Vi slutter dagen med grill og fejring af, at I nu har klaret det grundlæggende forløb og dermed er frigivne i kajak.
  • Perioden: Juli-september kl. 17.30-20.00 (mandag eller onsdag): I denne periode har vi fortsat fokus på at forbedre teknikken, balancen og træne sikkerhedsøvelserne. Undervejs i perioden vil I også have mulighed for at deltage i weekendture og kajakløb. Der vil også være flere sociale begivenheder, herunder kanindåb- og fest. Her bliver alle nye roere og kajakroere døbt og samtidig er det tradition, at de også står for at arrangerer selve kanindåbsfesten.
  • 19. september kl. 10.00-16.00: I dag kan I både få IPP2-certifikat og kajakret, hvis I kan vise, at I har ro-teknikken, balancen og sikkerhedsøvelserne. IPP (iPaddle Pass)-certificering er et sæt europæiske minimumstandarder for uddannelse af kajakroere. Efter prøven fejrer vi jeres succes med bobler og et grillarrangement.

Instruktionsforløbet kan virke intenst, men det er vigtigt at komme ofte på vandet for at vænne sig til kajakkerne og få styr på balancen. Det kan godt føles lidt hårdt for nogle, især i begyndelsen, men I vil alle være begejstrede over jeres udvikling, når I kigger tilbage over sæsonen.

Er du i øvrigt nysgerrig på, hvad kajakroning i KVIK ellers kan være, så klik dig videre via de forskellige links i den blå box.