Hvad tilbyder KVIK?

Roforeningen KVIK ligger i Svanemøllehavnen i København. Vi er en ro- og kajakklub for bredden. Vi har ungdomsroere fra 12 til 18 år og motions- og kaproere fra 18 og op til 80 år. Medlemmernes baggrund er forskellig - der er både studerende, håndværkere og akademikere i klubben. Den store bredde af forskellige mennesker gør også, at vi har en god dynamik og et godt fællesskab i klubben. Sammen driver vi også klubben på frivillig basis og har en forventning om, at alle bidrager her.

Lidt om roning

Roning er først og fremmest en holdsport. Det betyder, at vi er fælles om bådene og er afhængige af hinanden for at komme ud at ro. Dog har vi også enkelte single-robåde, hvis man har mere lyst til det.

Når du ror, får du trænet alle kroppens største muskelgrupper, dvs. ryg, mave, arme og især benene. Cirka 70% af ro-taget er benarbejde.

Mange tilgange til roning

Du kan vælge imellem mange tilgange til roning. Nedenfor kan du få et kort overblik og klikke dig videre, hvis du vil vide mere.

Ungdomsroning

KVIK har en velfungerende og stor ungdomsafdeling (12-18 år). Vi har fokus på fællesskabet, hygger og har det sjovt samtidig med, at de unge lærer at ro og at færdes sikkert på vandet.

Motionsroning

Motionsroning spænder vidt. Det kan være en tur, hvor vi pakker madkurven, tager op nordpå og lægger til et sted og spiser og hygger. Det kan også være en rotur, hvor vi ror langt eller lægger mere vægt på at få pulsen op.

Motion+

Er du mere til hård træning og fart, så er motion+ nok noget for dig. Der har vi fokus på teknik, høj puls, fart og deltager også ofte i forskellige former for kaproninger.

Ro ud på opdagelse

Når vi ror ud på opdagelse, ror vi ud for at opleve noget - det er ikke 'kun' en rotur med det formål at få motion. Sidste år var vi fx en tur ved Storebæltsbroen, en tur i Operaen, rundt om Flakfortet, til Helsingør og meget mere. Kun fantasien sætter grænser.

Ferie- og langtursroning

Ferie- og langtursroning er ofte længere roture uden for vores daglige rofarvand og indeholder som regel overnatninger. Vi har blandt andet haft ture til det Sydfynske Øhav og til Berlin. Her er der rig mulighed for socialt samvær og masser af nye ro-oplevelser.

Roningens adventure- og ekstremsport

Bådene til adventure- og ekstemsport er hurtige og bygget til at ro i høje bølger. De er med andre ord terrængående. Træningen foregår på forskellige niveauer, og du kan også deltage i kaproninger.

Roning for studerende

Roning for studerende er et nyt initiativ i KVIK. Her har vi startet et nyt tiltag op, hvor vi har fokus på fællesskab samtidig med, at vi også træner hårdt. Planen er, at vi måske på sigt kan stille op i konkurrencer mod roere fra Odense og Aalborg Universiteter.

Konkurrenceroning

Har du større ambitioner, stor viljestyrke, tid og kræfter, så er kortbanekaproning måske noget for dig. Vores kortbane- og elitekaproere træner på Bagsværd Sø i forskellige bådtyper, på forskellige niveauer og deltager i nationale og internationale regattaer, DM, VM og OL.

Kajak

I KVIK kan du også ro kajak. Vi har et stort antal turkajakker og nogle surfski-kajakker, men indtil videre ingen havkajakker. Vi ror både lange og korte ture, og ønsker du at træne kondition i kajakken, kan du også deltage i motionskaproninger.

Aktiviteter på land og om vinteren

Vi har også masser af aktiviteter på land. Særligt i vinterhalvåret er det populært med træning i romaskinerne, vægttræning, yoga, coretræning og piloxing. Om vinteren vedligeholder vi også vores både, dvs. at de bliver slebet, lakeret og repareret. Og så har vi naturligvis traditionsrige fester, fredagsbarer og meget mere.

Er du i øvrigt nysgerrig på at vide mere om, hvad roning er i KVIK, så klik dig videre via de forskellige links i den blå box.