Sunny-Tours er genopstået! - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Sunny-Tours er genopstået!

Sunny-Tours er genopstået!

(Eller historien om en lille langtur til det fynske land)

Som varslet tilbage i maj så er Roforeningen KVIKs special-langturs-koncept ”Sunny-Tours” genopstået. Konceptet går ud på, at roerne kører mellem roklubber rundt om i det ganske land, hvor vi så låner/lejer både og faciliteter i klubhusene, selv laver de fleste måltider (tur på lavbudget) osv. Ansvarlige langtursstyrmænd: Inger (kodenavn: Forstanderinden) og Jeanette.

Trods storstilet reklame (syntes vi selv) på klubbens hjemmeside havde kun meget landturserfarne roere meldt sig til turen. Ethvert håb om at berige yngre eller bare mindre erfarne roere om langturslivets glæder fejlede altså, men det skulle jo ikke hindre store ånden i at berige sig selv! Så onsdag den 3. juli sidst eftermiddag kørte Birgit, Eric, Gitte, Inger, Jeanette og en ”låneroer” fra KR, Jane, i to biler til Odense som første stop. Her blev vi mødt af bl.a. Arne og Michael (sidstnævnte formand) som satte os ind i lokalfarvandet hemmeligheder og gav os den ret dramatiske historie om pyromanbranden, som for nogle år siden hærgede Odense Roklub. Genopbygningen trak tænder ud, men resultatet er et virkelig flot klubhus. Som vi ”bare” kunne få lov at låne. Vel at mærke efter solide garantier for formand-Tine om vores habitus m.v.
Aftensmad: Tapas (venligt indkøbt af Birgit, som er en langturshaj til indkøbsplanlægning m.v.). Overnatning i køjesenge i klubbens hytter.

Næste morgen efter et stort morgenmåltid (franskbrød, rugbrød, juice, yoghurt, havregryn, ost, pølse, syltetøj m.v.) og hyggelig snak med en del lokale, lidt ældre morgenroere gik vi på vandet. Klubben havde fået hejselift, så vi ikke som i fortiden skulle løfte bådede ned i vandet og op igen ved hånd- og armkraft. Vejret havde været meget regnfuldt om morgenen, men vi kom forbløffende tørre gennem dagen, hvor Odense Å gav god beskyttelse i det blæsende vejr. Frokosten blev indtaget under halvtag ved borde/bænke efter besøg på Vigelsø (en ø, som fungerer som et slags ”naturreservat”). Måltidet blev meget civiliseret fulgt op af kaffe og hjemmebagt kransekage med nougat (ingen våde chokoladekager på Sunny-Tours). Efter en kort tur ind i selve havnen returnerede vi til klubben, hvor vi efter mere hyggelig snak, denne gang med de lokale yngre roere, og badning, oprydning, rengøring og pakning vendte bilerne mod Kerteminde.
I Kerteminde blev vi modtaget af flere roere, som var i gang med at grille, og af KVIKs egen Bjørn Bram, som (også) bor og ror (?) i Kerteminde. Bjørn havde inviteret til drinks hjemme hos sig selv og Hanne. Sidstnævnte må have været imponeret (eller rystet) over vores appetit på hendes hjemmebagte kiks/knækbrød. Efter flere glas Aperol Spritz (nyeste modedrik i Kerteminde) ”sejlede” vi tilbage til klubhuset.
Aftensmad: grillpølser m.v.
Overnatning i klubhusets stue, denne gang på luftmadrasser o.lign.

Fredag morgen vågnede nogle af os kl. 05.00, da et par yngre roere startede dagens træning i motionsrummet ved siden af med heavy metal. ”Nogen” havde glemt at orientere resten af klubben om de overnattende gæster. Næste morgenvækning fandt sted ved, at en ældre morgenroer venligt gjorde den ellers sovende forsamling opmærksom på, at morgenroningsholdet skulle til at spise den traditionelle fredagsmorgenmad i stuen, hvor vi lå. Synet af snapseflasken, som var ved at blive sat på bordet, fik de fleste af os af gulvet. I dameomklædningen mødte vi nu de første af en hel række af superseje, kvindelige roere. En af dem var 83, havde roet fra sin grønne ungdom, været med til at stifte/opbygge Munkebo Roklub (som vi senere besøgte) og havde de sidste 35 år roet i Kerteminde. Alle bidrag hjælpsomt til at give os vejledning i lokalfarvandet, hvor bl.a. tidevandet er en udfordring. Efter morgenmad (i køkkenet) roede vi så i solskin mod Munkebo. Supersmukt fynsk landskab, med lækre villaer og sommerhus indimellem det grønne. Vel ankommet til Munkebo var vi heldige, at nogle af de ældre kvindelige roer lige var kommet ind, så vi fik adgang til ”faciliteterne” og igen hyggelig snak for med ”lokale”. Tilbage i klubben spise vi frokost og stævnede så ud igen, denne gang under broen og ud i mod Storebælt. Igen superskøn natur, blinkende hav osv. Og Forst anderindens ”forben” lyste flammende rødt som et andet lyssignal. Hun havde helt overset, at Sunny-Tours betyder, at man skal bruge solcreme. Sidst på eftermiddagen hyggeligt besøg i klubben af en kvindelig roer, som kunne fortælle, at hun oprindeligt havde roet i Karlebo Roklub og engang for mange år siden havde været med til at starte noget, som de kaldte ”Karlebo Maraton”. Hun blev vist lidt stolt, da hun hørte, at det sandelig lever i bedste velgående.
Aftensmad: hjemmelavet Tortellini a la crema con funghi al forno med salat m.v.
Overnatning som torsdag – denne gang uden morgenvækning af de ”lokale”.

Lørdag morgen vågnede vi som forventet til regn. Spiste morgenmad, gjorde rent, pakkede biler og satte kurs mod sidste destination, som var Svendborg. Her har DFfR (Dansk Forening for Rosport) både, men den ene var allerede udlejet, som vi havde venligt fået lov til at leje den anden af roklubben. Vi blev mødt af Benny Giese (tidligere KVIK-roer, men nok ikke årsagen til, at man i Svendborg Roklub i bådene skifter efter ”Kvikker-metoden” og ikke racer-metoden – førstnævnte betragtes fornuftigt nok som sikrere!) og Helle, som står for udlejning af DFfR’s både, og heldigvis ville have ulejlighed med at mødes med os. Lidt senere kom også Lone, som står for udlån/udlejning af klubbens både, og som sammen med Benny havde lovet at gå med os ud og ro og forklare lokalfarvandet udfordringer. Vejret var stadig gråt og regnfuldt, men efter frokost klarede det pludseligt op, mens det vist væltede ned med vand over Jylland og Sjælland. To roere valgte en gåtur til centrum af Svendborg, mens resten sammen med Benny og Lone gik på vandet. Turen gik til Valdemar Slot, forbi enkesædet og andre smukke huse, det bølgende korn osv. Tilbage i klubben bød Benny på forfriskninger og historier fra de varme lande (Svendborg) efter i båden at været blevet opdateret på alt og alle i KVIK. Tre af os tog en gåtur til Svendborg med drinks på havnen før indkøb til aftensmaden, som var blevet styret af morgenens indkøb på landevejen af nyopgravede kartofler og friske jordbær. Vi havde ellers overvejet at spise ude, men stemningen var klart for de nyopgravede og jordbær …
Aftensmad: Kalveculotte med nye kartofler, salat og creme fraice-dip samt jordbær, denne gang også med piskefløde på (Eric var salig).
Overnatning i køjer i langtursrum og enkelte snorkere andre steder.

Søndag morgen gik vi ud uden lokale guider og tog turen rundt om Thurø (navnkundige landstræner Ricardos hjemstavn og nu hjem for mange rige kendisser). Superflot natur og indimellem vild blæst, men tørvejr og endda sol.
Retur til klubben frokost og den obligatoriske rengøring/oprydning, som med en erfaren samling langtursroere heldigvis er et overkommeligt projekt, hvor alle bare instinktivt ved, hvad der skal gøres.
Så pakkede vi bilerne for sidste gang og sagde farvel til dem i den anden bil, før vi atter kørte mod Sjælland.

Tak til formand-Tine for hjælp med ”formalia”, tak for lån af både og ikke mindst venlig modtagelse til Arne og Michael i Odense, til Thomas i Kerteminde og til Helle og Lone i Svendborg! Og tak til alle de andre skønne og inspirerende roere, vi mødte på vores vej!

Vi glæder os allerede til næste langtur med Sunny-Tours!