Sikkerhed i kajak - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Sikkerhed i kajak

Der er flere forhold, du skal være opmærksom på for at ro sikkert i din kajak.

Svømmevest

Husk altid at medbringe svømmevest i kajakken. Den skal altid bæres af begyndere og af alle, mellem d. 1. oktober og 1. maj.

Vandet skal være min. 10 grader varmtDSC_1186

Vi starter først kajaksæsonen, når vandet er min. 10 grader varmt. og slutter igen når det igen når ned under 10 grader. Det bliver annonceret på hjemmesiden og på Facebook, når vandet er varmt nok. I starten af sæsonen, altså når vandet kun er 10-13 grader varmt, råder vi kajakroerne til at ro med neoprentøj (fx våddragt). Så kan du holde varmen i længere tid, hvis du skulle falde ud af kajakken. Husk altid at være påklædt efter vandtemperaturen og ikke lufttemperaturen.

Ro langs med kysten

Vi råder altid kajakroere til generelt ikke at ro længere fra kysten, end at de kan svømme i land. Det vil normalt sige 300 m, ofte vil det være hensigtsmæssigt at ro tættere på  kysten.

Repeter entringsøvelserne

Hvert år bør du repetere entringsøvelserne både i havnens stille vand og ude på havet. På den måde ved du, at du igen kan komme op i kajakken, hvis uheldet skulle være ude, og med øvelsen bliver du også mere tryg og sikker på dine færdigheder.

Hvis du har spørgsmål vedr. kajakroning, er du velkommen til at kontakte kajakafdelingen via email på kajak@roforeningen.dk.