Sikkerhed i kajak - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Sikkerhed i kajak

Der er flere forhold, du skal være opmærksom på for at ro sikkert i din kajak.

Vandet skal være min. 10 grader varmtDSC_1186

Vi starter først kajaksæsonen, når vandet er min. 10 grader varmt. Kajakchefen sætter et opslag op i bådhallen, når vandet er varmt nok. I starten af sæsonen, altså når vandet kun er 10-13 grader varmt, råder vi kajakroerne til at ro med neoprenbukser med min. 3 mm stoftykkelse og korte ben. Så kan du holde varmen i længere tid, hvis du skulle falde ud af kajakken.

Ro langs med kysten

Vi råder altid kajakroere til generelt ikke at ro længere fra kysten, end at de kan svømme i land. Det vil normalt sige 300 m, men vi råder dig alligevel til, at du holder dig højst 150 m fra kysten.

Repeter entringsøvelserne

Hvert år bør du repetere entringsøvelserne både i havnens stille vand og ude på havet. På den måde ved du, at du igen kan komme op i kajakken, hvis uheldet skulle være ude, og med øvelsen bliver du også mere tryg og sikker på dine færdigheder.

Hvis du har spørgsmål vedr. kajakroning, er du velkommen til at kontakte kajakafdelingen via email på kajak@roforeningen.dk.