Rotraditioner

KVIK har en flere gamle ro-traditioner. Svanemøllematchen og USIA-matchen er blandt nogle af de ældste og mest kendte og traditionsrige.

Svanemøllematchen

Svanemøllematchen blev afviklet første gang i 1895. Matchen var oprindeligt en kaproning kun mellem KVIK og DSR. Hvert år bliver roklubberne omkring Svanemøllehavnen også inviteret. Det er dog relativt sjældent, at de vælger at deltage. Årsagen er sandsynligvis, at de mest prestigefyldte pokaler kun kan vindes af KVIK el. DSR.

Den vigtigste del af kaproningen er kaninløbene. Der er fire i alt. To herreløb og to dameløb, begge i 4-åres inrigger. I disse fire løb kæmpes der om fire meget prestigefyldte pokaler – Spejlet (tilbage fra 1905), Bolscheglasset (tilbage fra 1895), Svanemøllesilden og Damepokalen.

I årenes løb er matchen blevet udvidet med flere løb og andre bådtyper. I 2019 bestod matchen af følgende 15 løb:

1. løb: 4-åres Damer (Alle)
  2. løb: 4-åres Kaninherrer, Bolcheglasset (KVIK vs. DSR)
  3. løb: 4-åres Kanindamer, Svanemøllesilden (KVIK vs. DSR)
  4. løb: 2-åres Herrer (Alle)
  5. løb: K1-kajakker, øvede 840 meter * (alle)
  6. løb: 2x Coastal mix (alle)
  7. løb: 4-åres Venneløb (KVIK vs. DSR)
  8. løb: 4-åres Bestyrelsesløb (Alle)
  9. løb: 4-åres Herrer (Alle)
  10. løb: 2-åres Damer, Glaspokalen (Alle)
  11. løb 4x+ Coastal mix (alle)
  12. løb K1-kajakker, kajakkaniner, 400 meter * (alle)
  13. løb: 4-åres Kaninherrer, Spejlet (KVIK vs. DSR)
  14. løb: 4-åres Kanindamer, Damepokalen (KVIK vs. DSR)
  15. løb: Gig-otter, mix (4 af hvert køn), Giga-pokalen (Alle)

USIA-matchen

USIA-matchen er en af Roforeningen KVIKs helt gamle rotraditioner. Den stammer helt tilbage fra 1918.

Historien om USIA

Usia var efter sigende en persisk prins – ”en særdeles udmærket fyr med udpræget sans for det gemytlige”. Usia’erne havde sære skikke. Bl.a. var det forbundet med ’dødsstraf’ at have langt skæg. Usia’erne skulle også bære et lille emblem med en enøre på bagsiden, fordi som det hed sig – ”usia’er måtte aldrig være uden en mønt på sig”. Usia-bollen (en bowle) stammer fra denne tradition.

Kaproningen

Alle kan deltage i denne kaproning, som egentlig ikke helt kan siges at være en ”rigtig” kaproning. Ganske vist ros der om kap, men for det første ros der baglæns (der skoddes hele vejen) og for det andet forgår det uden ror. Altså ikke helt almindeligt!Og, ikke nok med den noget anderledes form for kaproning. Alle deltagere skal også være klædt ud for at deltage. I tidens løb har vi se alt for nøgenroning, over hekse til Toms chokolader.

USIA’erne kåres

Efter selve matchen kåres en vinderbåd. Her er det både udklædning, kaproningstaktik og måske også lidt charme, som tæller. Holdet belønnes med en USIA-nål med en gammel 1-øre og lidt af den fantastiske drink fra USIA-bollen.Vil du vide mere om USIA-matchen andre traditionsrige kaproninger og højdepunkter, kan du læse videre på siden om KVIKs historie.

Er du i øvrigt nysgerrig på KVIKs historie, hvordan klubben er organsieret, værdier, vedtægter el. lign, så klik dig videre via de forskellige links i den blå box.