Roning - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Roning

IMG_2743 (Large)

Vi har tre faste, fælles roaftner om ugen. Det er mandag, onsdag og torsdag, hvor alle mødes omklædt kl. 17.30. Alt efter hvilke ønsker man har, fordeler vi folk i forskellige både.

Har du lyst til at ro mere eller på andre tidspunkter, er du også velkommen til det. Fx om morgenen, inden du tager på arbejde eller i løbet af weekenden.

Forskellige tilgange til roning

Der findes forskellige tilgange til roning, alt efter hvad du ønsker at få ud af din rotur. For øjeblikket tilbyder vi både motionsroning, motion+, træning til langdistancekaproning og racerkanintræning.

Motionsroning

Motionsroning er korte eller lange ture, hvor formålet fortrinsvis er motion og fællesskab. Her møder du op, skriver dig på en tavle, og derefter bliver bådholdene sat.

Coastalroning

Coastalroning er roning i coastalbåde, som er en relativt ny bådtype i Danmark. Coastalbåde er stabile både, som er bygget til roning på havet i stort set alt slags vejr. De er med andre ord terrængående. Det er også meget hurtige både, da de er dobbeltriggede.

Brug af coastalbådene, herunder udstyr og krav til mandskabet (pdf)

Motion+DSC_9961

Motion+ er også korte og lange ture, men her ror vi efter programmer og lægger mere fokus på teknik og fart. Du tilmelder dig Motion+ på hjemmesiden, inden du møder op.

Træning til langdistancekaproning

Træning til langdistancekaproning er også korte og lange ture, og træning efter programmer med fokus på teknik og fart. Her ror vi desuden i mere faste hold, som også deltager i en række kaproninger landet over.

Racerkanintræning

Som ny roer, er du kanin og dermed også højt kvalificeret til at deltage i Svanemøllematchen, og dermed racerkanintræningen.

Hvis du vil deltage i racerkanintræningsforløbet, kræver det:
– at du er frigivet roer fra i år, dvs. er færdig med din instruktion
– at du kan deltage i Svanemøllematchen, som finder sted hvert år første mandag i september
– at du har lyst til at ro stærkt og lære endnu mere teknik
– at du kan træne 2-3 gange pr. uge med opstart i juni/juli og indtil matchen finder sted i september
– at du har lyst til at få et super godt sammenhold med andre nye roere og ikke mindst få et endnu større indblik i klubben.

Dagligt rofarvandDSC_1386

Roforeningen KVIK ligger i Svanemøllehavnen, dvs. at vi ligger midt i vores daglige rofarvand. Vi kan enten ro ind i Københavns Havn og rundt i fx Christianshavns Kanaler eller rundt om Christiansborg. Vi kan også ro uden om havnen og videre sydpå ned til Amager Strandpark. Eller vi kan vælge at ro op langs nordkysten – helt op til Vedbæk. Der således muligheder nok, alt efter ambitioner, tid, lyst, vejr og vind.

Roturen fra KVIK og ind i Københavns Havn er blevet længere. Det kan derfor være svært at nå en havnetur på en almindelig roaften. Af samme grund har vi, og naboroklubberne, fået mulighed for at lægge et par både ind i  en container ved Sandkaj – ikke langt fra Langelinie.

Vejledning i brug af både ved Sandkaj (pdf)

Bådtyper

Vi har rådighed over flere forskellige typer af robåde i Svanemøllen. Vi har inriggere, gig-både, coastalbåde, outriggere og en Edon-båd. Inriggere og coastalbåde er gode, stabile både, som er velegnet til roning på havet. Gig-både og Edon-båden kan også bruges på havet, men bedst ved roligere vejrforhold. Outriggere er bedst egnet, hvis vandet er helt roligt, som fx i havnen eller på en sø.

Læs mere om vores inriggere (pdf)

Indflydelse

Mangler du i øvrigt aktiviteter, eller ønsker du at have indflydelse på, hvordan de føres ud i livet, er du altid meget velkommen til at komme med input eller deltage i det frivillige foreningsarbejde i et af vores mange udvalg.