Kajak-instruktion - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Kajak-instruktion

I KVIK tilbyder vi også kajakroning. Vi har turkajakker til forskellige niveauer, og indtil videre ingen havkajakker. Vi starter instruktionskurserne i kajak i maj/juni måned, når vandet er ca. 15 grader. Det skyldes krav til sikkerhed. Desuden er det et krav, at du kan svømme 600 m.

Tilmeld dig et instruktionskursus i kajak.

Kajakinstruktionsforløb

DSC_1078Instruktionen starter med en introduktionsdag. Her bliver man introduceret til klubben og kajak roning. Vi gennemgår bl.a.:

• hvordan kajakkerne og materialet skal håndteres
  • pagaj og roteknik
  • hvordan man holder balance
  • hvordan man kommer op i kajakken fra vandet, hvis man er faldet i (også kaldet entringsøvelser).

Vi ror i havnen foran klubben og øver teknikken: det vigtigste er at lære balancen og makker redninger, hvor en makker hjælper en, som er væltet, tilbage i sin kajak.

Resten af instruktionsforløbet ligger fast på mandage og onsdage kl. 17.30. Man skal vælge en af dagene. Her tager du og de øvrige kajakroere med jeres instruktør på ture op langs kysten. Turene er altid tilpasset efter vejret og deltagernes niveau. På turene skal du øve dig i at holde balancen og styre kajakken. Det handler om at forsøge at slappe af og løsne op. Så tipper man ikke så let rundt. Der vil også være ture andre dage eller i weekenderne, hvor alle kan tage med.

Instruktionsforløbet fortsætter over omkring 6 uger, indtil man har roet 50 km og er rutineret i makkerredninger. Herefter bliver man frigivet og behøver ikke længere være ledsaget af en instruktør. Nu kan du tage ud på ture med de andre kajakroer i klubben. Men du må ikke ro ud alene.

KVIKs kajakinstruktører er EPP (Euro Paddle Pass)-uddannede, godkendt af Dansk Kano og Kajak Forbund.

Kajakret, EPP2-bevis og kajakløb

Hvis du vil kunne ro ud alene, så kræver det, at du får kajakret. Senere på sommeren afholder vi også EPP2-prøve.

For at få kajakret, skal du fortsætte ud på ture med en instruktør. Her bliver der lagt vægt på roteknik og hastighed. Mere præcist skal du gennemføre følgende for at kunne få kajakretten:
hP8070120

• have prøvet at gå i land på en strand og sætte af fra den,
  • have svømmet med kajakken,
  • bevise, at du kan svømme 600 meter, enten sammen med en instruktør eller ved at fremvise et svømmebevis, der er mindre end 1 år gammelt.
  • roet mindst 150 km
  • kunne udføre en makker-entring uden for Svanemøllehavnen i bølger
  • kunne udføre 3 solo-entringer på åbent hav i bølger.

Dog er det altid en vurdering fra person til person om vedkommende kan opnå kajakret. Dette er kajakinstruktørens vurdering.

Tidligt i august vi holder en EPP2 prøve for alle nye roer. Det er en sjov dag, hvor man skal demonstrere ens ro færdigheder i forskellige øvelser. Efter bestået prøve, får du et EPP2-bevis fra Dansk Kano og Kajak Forbund.

I takt med ens øgede færdigheder, kan man deltage på længere ture. Der er også mulighed for at deltage i et kajakløb organiseret af Hellerup Kajakklub. Det foregår hver tirsdag.

Frigivet fra en anden klubDSC_1313

Hvis du har Tur EPP2-bevis, eller er frigivet fra en anden klub, skal du tage på et par introduktions ture med en instruktør samt gennemgå de vigtigste øvelser mht. sikkerhed. Efter instruktørens bedømmelse kan du så få kajakret.

Kajakret, og hvad så?

Når du har fået kajakret, kan du ro alene eller selv arrangere ture for andre. Det vil også være muligt at tage på længere ture og at ro i Københavns Havn. Men kan også deltage i fællesture i kajak og andre aktiviteter der bliver slået op på hjemmesiden. Du er selvfølgelig også meget velkommen til stadig at deltage på instruktions turene, og evt. hjælpe med instruktionen.

Har du ideer til aktiviteter, andre måder at gøre tingene på, eller har du på anden måde lyst til at engagere dig i klublivet, så kontakt det relevante udvalg. KVIK er en forening drevet af frivillige kræfter, så vi bestemmer selv, hvad vi har tid og lyst til.

Kaninhæftet

Vi har udarbejdet et hæfte med masser af nyttige informationer for dig som ny kajakroer og nyt medlem af roklubben. Hæftet hedder ‘Kaninhæftet’, fordi man som ny roer hedder ‘Kanin’ – et andet ord for landkrabbe.
Kaninhæftet (pdf)