Fester - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Fester

Kvik_bar_2I KVIK holder vi flere større eller mindre fester og hyggeaftner i løbet af året. Nogle er rigtig gamle og har mange traditioner. Blandt de mest kendte er standerstrygning, kanindåb og fredagsbaren.

Fredagsbar

I løbet af vintersæsonen holder vi fredagsbarer. Det er forskellige udvalg eller enkeltpersoner, som står for at arrangere en fredagsbar. Temaerne kan være meget forskellige og mere eller mindre seriøse. Fx har vi har haft ølsmagning på programmet, besøg og undervisning af bådebygger Jørgen Andersen, lysbilledaften, squaredance og meget mere.

JulefrokostSommer 2010_2

Hvert år i december holder vi julefrokost. Festen er som regel med rigtig dansk og traditionel julefrokostbuffet, pakkeleg og andre nisserier og naturligvis god julemusik og dans.

Juletræsfest for de små

Som regel holder vi juletræsfest for de små om eftermiddagen før den ”rigtige” julefrokost for de voksne. Det er en hyggelig tradition for kvikkere og deres børn med juletræ, julemand, højtlæsning, sang, gaver, julelege mm. Der plejer at være liv og glade dage hele eftermiddagen.

Kanindåben

Kanindåben er en af de meget traditionsrige fester i KVIK.Det vigtigste ved kanindåben er, at årets kaniner (nye roere) bliver døbt. Fra at være kaniner, altså landkrabber, bliver de nu ophøjet til at være rigtige roere.

Kanindåb 2010_8Kanindåben er endnu en af de meget traditionsrige arrangementer i klubben.Det vigtigste ved kanindåben er naturligvis at årets kaniner (altså nye roere) bliver døbt. Fra at være kaniner, altså landkrabber, bliver de nu ophøjet til at være rigtige roere, som alle os andre.Hvert år omkring midten af august melder Kong Neptun således sin ankomst hos KVIK. Han har hele sit store følge med. Det består traditionen tro først og fremmest af Dronning Afrodite, dernæst dronningens døtre, kongens livlæge, hans hofbarber og til sidst, men ikke mindst af et hold trofaste slaver med en lang række af forskellige, mere eller mindre kontroversielle kanindåbsspecialer, så som fx undervandstortur og lign.
For at dåben kan foregå i nogenlunde ro og orden, placeres årets kaniner i et stort bur. Kong Neptuns hjælpere indfanger derefter den ene kanin efter den anden og sørger for, at de bliver behørigt døbt.Efter at kaninerne er kommet helskinnet igennem dåbsceremonien, er der lagt op til en af årets største og bedste fester. Og, som traditionen i KVIK foreskriver, er det kaninerne som skal stå for denne fest, dvs. komme med forslag til tema, pynte op, bestille mad, stå i baren, arrangere underholdning, mm.

LagkageKVIKs fødselsdag

KVIK blev stiftet i september i 1866. Det fejrer vi således hvert år den 22. september med lagkage, og hvad der ellers hører sig til, når man skal fejre et fødselsdagsbarn. Fødselsdagen bliver af og til kombineret med et medlemsmøde.

Sommerfest

Sommerfesten er et nyere arrangement, men er efterhånden også gået hen og er blevet en af klubbens gode traditioner. Sommerfesten ligger som regel i slutningen af juni og byder ofte på en temafest.

Standerstrygning og standerhejsningStanderhejsning-2009_web

Hvert år fejrer vi både standerstrygning og standerhejsning. Som navnene siger, er det fester i anledning af, at sæsonen starter (april) og slutter (oktober). Der er forskellige traditioner forbundet med festerne. Til standerstrygningen inviteres fx årets medaljevindere (danmarksmester, OL-mestre mv.) med til festen og hyldes sammen med andre medlemmer af klubben, som har ydet en ekstra indsats i løbet af året. Ved samme lejlighed sættes årets stander på auktion. Auktionen plejer at gå godt og give et pænt beløb til klubben. Hvem vil ikke pryde sin stue med en KVIK-stander? Sådan en må man da have! Formanden holder tale ved begge fester.