Er coastalroning noget for dig? - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Er coastalroning noget for dig?

Er coastalroning noget for dig?

Coastalroning kan bedst defineres, som roningens adventure- og ekstremsport. Coastalbåde, som roes med 2 årer, er nemlig beregnet til roning på havet, søer og floder, hvor vandet er uroligt både i forhold til bølger og strøm. Coastalroning har i den grad fået tag i rofolket, og er nu den disciplin, som vinder hurtigst frem både i Danmark og mange andre steder i verden.

Ved konkurrence i coastal er de gængse lige 2000 meter baner skiftet ud med 4000-6000 meter kantede baner på havet med store bølger og med sø og vind fra forskellige retninger. Op til 16 både til start på samme tid – alles kamp mod alle om at få den bedste vending, styre bedst i modsø, medsø og skiftende strømforhold for til sidst – nogle gange – at ro direkte ind på stranden og løbe ca. 50 med tunge ben i sandet, inden man krydser målstregen.

Der er ingen landshold endnu i denne gren af roningen. Men det er dog ikke ensbetydende med, at konkurrencen ikke er seriøs. Der skal trænes seriøst, hvis man vil følge med i toppen – men alle motionsroere, der træner struktureret kan være med. Det gælder lige fra danske og nordiske regattaer til FISAs VM for klubhold (WRCC), så det at ro i både bølger og strøm er meget anderledes end at ro på fladt vand og i lige baner, som man fx ser olympiadekaproere gør.

KVIK har 3 coastalbåde, alle godkendt til kaproning:
1x Coastal single sculler (C1x)
1x Coastal dobbeltsculler (C2x)
1x Coastal dobbeltfirer med styrmand (C4x+)

Instruktion til hvordan man bruger KVIKs coastalbåde findes her:

Hvis man ønsker at deltage i Danish Open 2017, er der flere forskellige klasser, man kan stille op i alt efter alder og køn. Hvis man ønsker at deltage i VM i coastalkaproning, er der kun to klasser:
Senior mænd
Senior kvinder

I oktober 2016 deltog 4 medlemmer fra KVIK i VM i Monaco, men vi mangler flere roere for at kunne fylde KVIKs coastalbåde helt op i de to klasser: Mindst 7 mænd + en styrmand (som gerne må være kvinde), 7 kvinder og en styrmand (som gerne må være en mand) – så derfor har du lyst til at være med til at få kvalificeret Roforeningen KVIK til at deltage i World Rowing Coastal Champignonsships (VM) in Thonon-les-Bains, Frankrig, d. 13-15 oktober 2017, så kontakt os.

Hvis du er blevet interesseret i ovenstående og godt kunne tænke dig at være en del af KVIKs coastalteam, så skriv til os – alle er velkomne:

Happy coastal rowing
Kim (D1402), Ulla (E1502) and Heather (R1503)
coastal@roforeningen.dk