Daglig roning - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Daglig roning

torill-jesper_web

Der findes mange forskellige tilgange til roning. I KVIK har vi motionsroning, motion+, coastalroning, langtursroning, ungdomsroning, eliteroning og kajakroning.

Motionsroning

Den form, som de fleste af os dyrker, det er motionsroning. Vi har tre faste, fælles roaftner om ugen. Det er mandag, onsdag og torsdag sen eftermiddag. Du tilmelder dig motionsroning på hjemmesiden under ‘Ro-planlægning’ (kræver login). Du kan naturligvis også ro på andre tidspunkter – fx om morgenen eller i weekenden. Så slår du bare selv en tur op. Vi mødes omklædte i ‘Det-vel-rummet’ på det fastsatte tidspunkt og alt efter tid og lyst, så fordeler vi holdene.

Turene er på imellem 10-20 km på en almindelig aften. Mandskabet i den enkelte båd bestemmer selv, hvor turen går hen, tempo, pauser mv. Som regel går turene op nordpå langs kysten. Men af og til går de også østover eller sydover. Eller ind i Københavns Havn (med afgang fra Sandkaj – se nedenfor). Det kommer helt an på, hvor meget tid, der er til rådighed, hvordan vind, bølger og vejret i øvrigt arter sig – og mandskabets rutine og erfaringer.

I det daglige ror vi inden for et bestemt område – det kalder vi dagligt rofarvand.

Roforeningen KVIK ligger i Svanemøllehavnen, dvs. at vi ligger midt i vores daglige rofarvand. Vi kan enten ro ind i Københavns Havn og rundt i fx Christianshavns Kanaler eller rundt om Christiansborg. Vi kan også ro uden om havnen og videre sydpå ned til Amager Strandpark. Eller vi kan vælge at ro op langs nordkysten – helt op til Vedbæk. Der således muligheder nok, alt efter ambitioner, tid, lyst, vejr og vind.
Roturen fra KVIK og ind i Københavns Havn er blevet længere. Det kan derfor være svært at nå en havnetur på en almindelig roaften. Af samme grund har vi, og naboroklubberne, fået mulighed for at lægge et par både ind i  en container ved Sandkaj – ikke langt fra Langelinie.

Bådtyperimg_3983-1_web

Vi har rådighed over flere forskellige typer af robåde i Svanemøllen. Vi har inriggere, gig-både, coastalbåde, outriggere og en Edon-båd. Inriggere og coastalbåde er gode, stabile både, som er velegnet til roning på havet. Gig-både og Edon-båden kan også bruges på havet, men bedst ved roligere vejrforhold. Outriggere er bedst egnet, hvis vandet er helt roligt, som fx i havnen eller på en sø.

Læs mere om vores inriggere (pdf)

Indflydelse

Mangler du i øvrigt aktiviteter, eller ønsker du at have indflydelse på, hvordan de føres ud i livet, er du altid meget velkommen til at komme med input eller deltage i andet frivilligt foreningsarbejde i et af vores mange udvalg.