Coastalroning - Roforeningen KVIK - Københavns første roklub

Coastalroning

Coastalroning er en relativt ny form for roning i Danmark. Mange kalder den roningens adventure- og ekstremsport, fordi coastalbådene er bygget til brug i al slags vejr, vind og ikke mindst er terrængående i bølger. Coastalbåde er hurtige både blandt andet pga. det lette glasfibermateriale, de er lavet af, og fordi hver roer har to årer.

KVIK-C4x_800Der findes mange forskellige typer af coastalbåde. I KVIK har vi både stabile og ustabile både. Sidstnævnte kræver, at du har lidt mere styr på teknikken, så du får mest muligt ud af at ro i dem. Bådene er selvlænsende, hvilket betyder, at der kommer vand ind i bådene, særligt når de ligger stille, men at det meste også forsvinder igen, når du ror. Alle coastalbåde har desuden en finne monteret under kølen (det har vores andre både ikke). Den hjælper, når du skal styre båden. Pas ekstra på finnen, når du sætter båden i vandet og tager den op igen.

Du kan både bruge coastalbådene til daglig roning, træning og konkurrence. Det er helt op til dig og dine ambitioner og din tid.

Der er særlige krav til mandskabet, når du ror i coastalbådene.

Som for vores andre både, så kræver det, at der én styrmand ombord i en coastalbåd. Det betyder også, at du skal være styrmand, hvis du vil ud i en single coastalbåd plus, at det naturligvis kræver oplæring, hvis du ikke er vant til fx at ro med to årer.
Ror du ud i en single coastalbåd (C1x) eller en dobbelt coastalbåd (C2x), så har du ingen styrmand ombord, som vi kender det fra inriggerroning. Dvs. at der ikke er nogen, som ser fremad i ro-retningen. Alle mand ser tilbage. Det betyder, at personen på 1.-pladsen i C2x og personen i C1x-båden begge to har ansvaret for, at båden holder kursen og ikke støder ind i nogen eller noget. Det gør man bedst ved at se sig tilbage minimum hvert 5 tag el. i øvrigt efter forholdene. Se hellere en gang for meget end for lidt. Og – husk at coastalbådene er hurtigere end du er vant til – du skal derfor kigge oftere end du tror!

Hvordan kommer jeg ud i en coastalbåd?14705673_10154138204908931_145236297381878602_n (1)

Daglig roning og træningstider bliver slået op her på hjemmesiden. Vil du ud i en coastalbåd, skal du reservere den på hjemmesiden under ‘Træningsture’ (kræver login) eller tilmelde dig en coastaltur samme sted.

Hvis du ikke har prøvet coastalroning før, så tag fat i en af coastalroerne eller skriv til KVIKs coastalteam på coastal@roforeningen.dk. Det kræver lidt oplæring at bruge bådene, da det er en anden type, end dem vi ror i til daglig.